Nöjda Kazaker besökte Vetlanda

Vetlanda och VBK har under två veckor haft besök av unga bandyspelare från Kazakstan. Sergei In-Fa-Lin agerade värd åt de unga kazakerna.
– Tack vare Arenabolaget, VBK och många personer fick vi ihop ett bra program och de var nöjda med sitt besök, säger Sigge.

Under veckorna två har Vetlanda haft besök av unga bandyspelare från Kazakstan. Det hela började med att en förfrågan till tidigare VBK-tränaren (och spelaren) Sergei In-Fa-Lin som också är instruktör på bandygymnasiet.
– Kazakstans förbund kontaktade mig och berättade att de ville ta med en grupp ungdomar för att åka till Sverige för träning. Jag tänkte direkt på Vetlanda och tack vare VBK och Arenabolaget fick vi snabbt ihop ett program.

Kazakstan satsar på ungdomar
Spelarna som besökte Vetlanda var 16-19 år. Några av dem kommer i slutet av mars att åka till Uljanovsk för att spela P17-VM. Men med i gruppen fanns också ungdomar som var del av ett socialt projekt i Kazakstan.

– Bandyn är inte så stor i Kazakstan. Men nu gör förbundet en satsning för att få igång ungdomsbandyn. Resan till Sverige var ett sätt att uppmuntra ungdomarna att satsa vidare, men också visa för andra att man kan komma någonstans med hjälp av bandyn, säger Sigge, som under veckorna i Vetlanda hjälpte kazakerna med lite av varje.
– Jag hjälpte till lite med maten, jag höll i några träningar. Men vi var fler. Torbjörn Blomberg hjälpte till att slipa skridskorna. Skirö B ställde upp och spelade en match mot Kazakerna. Så vi var flera som hjälpte till, förklarar Sigge.

Under sina två veckor i Vetlanda fick de kazakiska ungdomarna också se de två kvartsfinalerna mot Hammarby. De låter genom Sergei In-Fa-Lin hälsa att de var mycket nöjda med sin vistelse i Vetlanda.