Viktor Törner mot Hammarby

Säsongen över efter tredje förlusten på Zinkensdamm

VBK är utslagna ur SM-slutspelet efter en tredje raka förlust på Zinkensdamm och därmed är det Hammarby som går vidare.

Med Philip Lennartsson tillbaka i laget ändrade VBK om i laget och spelade med den backlinjen som vann grundseriematchen borta mot Hammarby med 9-7. Det innebar att Simon Lundström flyttades upp på mittfältet och till viss del gav förändringarna effekt i första halvlek. Hammarby kunde inte åka rakt i genom VBK in i straffområdet som i andra halvlek i första matchen eller hela den tredje matchen. Istället kom Hammarby runt på kanterna och skapade mycket hörnor eller så drog VBK ned motståndarna utanför straffområdet med utvisning som påföljd. Att VBK drog på sig så många utvisningar var dock inte bra och det gjorde att laget spelade nästan hela halvleken med en spelare mindre vilket märktes och gav Hammarby ett klart övertag.

Hammarby tog ledningen efter 8 minuter på hörna och drygt tio minuter senare utökade hemmalaget på straff. Philip Lennartsson föll och hamnade på knä vilket gav straff och den här gången kunde inte David Borvall rädda straffen som i de tidigare två matcherna på Zinkensdamm, vilket gav 2-0 till Hammarby. I samband med det försvann också solen över Zinkensdamm och istället började snön falla allt kraftigare. Det gav helt andra förutsättningar och Hammarby fortsatte föra spelet. Det gav 3-0 efter ett mycket fint skott från Robin Sundin och VBK tog timeout.

VBK:s problem i den första halvleken var framförallt på den offensiva planhalvan och då i båda riktningar. Dels var det defensiva arbetet inte tillräckligt positionssäkert vilket gav Hammarby ytorna att åka på mot en ensam backlinje som tyvärr tvingades dra på sig utvisningar. Och dels offensivt så var det inte mycket som stämde. Passningarna satt inte, farten saknades och spelarna började falla allt oftare tillsammans med snön.

Det blev dock inte fler mål för hemmalaget som var närmare 4-0 före paus och VBK gick till pausvila med tremålsunderläge.

Ett försök – men inte tillräckligt nära

VBK inledde sedan den andra halvleken med mer energi framåt och såg ändå ut att tro på en vändning. Målchanserna blev dock aldrig riktigt klara och som bäst kom VBK till ett antal hörnor som var nära men tyvärr inte tillräckligt.  VBK gick framåt under den första kvarten och började lämna luckor i defensiven som Hammarby kontrade på. Efter ett par försök kom till slut 4-0 och bara minuten senare en ny utvisning för VBK vilket såg ut att grusa chanserna fullständigt för en vändning.

VBK gav det chansen och fortsatte vara laget som hade mest offensiv i andra halvlek när Hammarby givetvis var nöjda med läget och ville spela av matchen. Det var tyvärr dock så att VBK:s effektiva målskytte, som laget kunnat förlita sig på hela säsongen, inte riktigt fungerade den här söndagen. Hörnor skapades och bollen spelades in i straffområdet men avsluten lämnade mer att önska. Till slut kom ändå en reducering när Philip Lennartsson styrde in en hörnvariant till 4-1 och ett litet hopp tändes på nytt.

Det hoppet släcktes dock lika snabbt för på bara två minuter gjorde Hammarby två snabba mål och avgjorde matchen fram till 6-1. Matchen slutade 7-2 efter ett sista VBK-mål av Pontus Vilén.

För svagt i båda riktningarna på Zinkensdamm

Sett över hela kvartsfinalen har VBK gjort det väldigt bra i de båda hemmamatcherna och lyckades pressa Hammarby till en femte och avgörande match. Kvartsfinalserien avgjordes dock på Zinkensdamm där VBK genom all tider har haft stora problem och den här kvartsfinalen var tyvärr inget undantag – segern i Elitserien till trots. VBK stod upp bra i perioder på bortaplan men i slutändan talar målskillnaden sitt tydliga språk. VBK har släppt in alldeles för mycket mål och de stunder som man har varit med i matcherna har målskyttet inte hållit samma nivå som i Elitserien vilket endast har givit sex mål framåt på tre matcher.

Därmed är säsongen över för VBK men vi summerar vad vi troligen kan kalla för föreningens mest framgångsrika säsong sedan SM-finalen 1995 med två segrar i en kvartsfinal vilket inte har hänt sedan dess.

VBK tackar avslutningsvis all publik för stödet i kvartsfinalserien, inte minst alla ni som har gjort resorna upp till Stockholm och med högljudda röster hejat fram VBK. Tack för stödet under säsongen!

Hammarby IF – Vetlanda BK 7-2 (3-0)
Målskyttar Hammarby:
Ilja Grachev 2, Adam Gilljam, Robin Sundin, Kasper Milerud, Alan Dzhusoev