Två poäng mot TB

VBK vann en chansrik men inte särskilt välspelad match mot Tillberga med 9-5. Joakim Andersson svarade för fyra mål för VBK.

VBK och Johan Löfstedt rivstartade matchen hemma mot Tillberga. Löfstedt svarade för 1-0 och 2-0 under första tio minuterna. Därefter fortsatte hemmalaget att ideligen såra ett oorganiserat Tillbergaförsvar, och när Pontus Blomberg ensam åkte igenom och satte bollen i nät efter dryga halvtimmen innebar det 5-0 till VBK.

Under första halvleks sista kvart var det Tillbergas tur att utnyttja slappt försvarsspel, tre gånger om, och vid halvtidsvilan hade VBK-ledningen krympt till 6-3.

Den krympte ännu lite mer i inledningen av andra halvlek när Emil Kaup reducerade till 4-6. Efter att i första halvlek kört full fart framåt försökte nu VBK hålla bollen mer i laget och spelet blev något mer avvaktande. Likväl skapades det chanser åt båda håll och målvakterna David Borvall och Kevin Sterner tvingades till flera fina räddningar.

När Niklas Gälman efter en tilltrasslad hörnsituation sköt 7-4 – hans första elitseriemål för VBK – trodde de flesta matchen var avgjord. Men efter bolltapp i VBK-försvaret reducerade Tillberga ännu en gång. Då återstod dryga halvtimmen och även om TB skapade några chanser var VBK-ledningen inte på allvar hotad.

Mot slutet av matchen kunde Joakim Andersson definitivt avgöra matchen – först genom att servera Philip Lindqvist öppet mål och sedan genom att på karaktäristiskt vis bryta in från höger och i friläge sätta bollen i nät. Målet var Jockes 199:e VBK-mål.
– Mellan varven en helt OK insats. Det börjar märkas att vi haft en del sjukdomar i laget – det blir lite krampaktigt ibland. Men jag tycker ändå vi har kontroll på det, säger Joakim Andersson till VBK-TV efter matchen.

Nästa match spelas på lördag då VBK åker till Sandviken för att möta SAIK.

Vetlanda BK – TB Västerås 9-5 (6-3)
Målskyttar VBK: Joakim Andersson 4, Johan Löfstedt 2, Pontus Blomberg, Niklas Gälman, Philip Lindqvist.
Tillberga: Robin Andersson, Kasper Sandgren, Emil Kaup, Jesper Hermansson, Joel Engström
Utvisningar: VBK 2×10, TB 1×10 1×5
Hörnor: 6-6