Patrik Johansson och övriga tränare och ledare.

Putte: Nu är det cup och riktig tävling

Efter tre träningsmatcher är det till helgen dags för tävlingsmatcher för VBK.
– Det är cup och riktig tävling. Samtidigt måste vi ha tålamod och förstå att vi behöver även cuperna för att bygga upp oss, säger tränare Patrik Johansson.

VBK har spelat tre träningsmatcher, där de två stora vinsterna mot Nässjö och Vänersborg följdes upp av en förlust mot IFK Motala. Enligt Putte finns det inga tydliga slutsatser att dra från dessa tre matcher, annat än att VBK behöver mer tid för att spela ihop det delvis nya laget.
– På det stora hela tycker jag att vi kommit in bra i säsongen. Defensivt tog vi stora kliv förra året och fortsätter med det jobbet. De nya spelarna visar stor vilja att jobba i defensiven.
– Offensivt söker vi lite fortfarande. I perioder är det strålande och efter matchen mot Vänersborg undrade jag hur bra det här kan bli. Sedan kom vi ner lite på jorden när vi mötte ett Motala som försvarade sig bra och vi inte fick igång vårt spel.

Det är på de offensiva positionerna som VBK har bytt ut spelare sedan förra säsongen, och nyförvärven har enligt Putte olika utmaningar framöver:
– De finska spelarna kommer från en bandy som inte är lika uppstyrd som den är i Sverige, vilket är en omställning för dem. Axel (Ekholm) spelade inte jättemånga matcher förra året. Viktor (Lindqvist) jobbar med elitserietempot. Viljan finns där, men vi måste låta det ta lite tid.

Tävlingsmatcher
När det nu blir dags för tävlingsmatcher i Svenska Cupen är Putte tydlig med att det är just tävling som gäller. Det innebär att spelplanen delvis anpassas till motståndet, att truppen kommer matchas som vid en seriematch, och att timeouter tas om det behövs. Samtidigt finns det mer långsiktiga tankar i tränarstabens huvud.

– Det är jätteviktigt att få de här matcherna. Vi behöver dem för att bygga upp oss och gnugga på. Vi har trots allt bara spelat tre matcher och bara varit på is i några veckor.
– Vi möter bra lag. SAIK imponerade stort mot Villa nu i helgen. Västerås har liksom vi en del nytt i laget och söker lite. Men av det jag sett har de fått ihop det bra redan. Vi kommer verkligen få testa vårt spel mot bra motstånd och det blir bra värdemätare.

Korta och många matcher
Svenska Cupen innebär som vanligt tre matcher på ett drygt dygn, vilket tillsammans med den kortare matchtiden innebär andra förutsättningar än vid tränings- eller seriematcher.

– När man spelar 2×30 är det lätt att det blir lite mer stressat. Särskilt om man hamnar i underläge. Ofta ser man att det lag som tar ledningen ganska tidigt börjar spela på den ledningen.
– Vi kommer att försöka använda hela truppen under turneringen. Som det ser ut nu är det bara Simon Lundström som inte är tillgänglig. Jesper Hvornum var tillbaka senast och det såg bra ut. Förhoppningsvis är Adam Rudell tillbaka efter sin inflammerade sena.
– Vi fortsätter att testa lite olika spelare på olika positioner och hoppas att det till World Cup ska ha växt fram en startelva där vi får ut max av truppen.

VBK inleder Svenska Cupen med match mot Västerås, och möter sedan Sandviken och Bollnäs.

Samtliga matcher kan ses på Bandyplay för 149 kronor.

VBK:s matcher
Fredag 28 september 15:30 Västerås SK – Vetlanda BK