Hem med positiv känsla

Daniel Johansson var en av VBK:s allra bästa spelare under Svenska Cupen och hade gärna spelat en semifinal, men:
– Vi hade som mål att åka dit och se till att komma hem med en positiv känsla, och det gjorde vi.

Det var väldigt nära att VBK och Daniel Johansson fått stanna ytterligare en natt i Lidköping för att spela semifinal. Men det oavgjorda resultatet mellan Sandviken och Västerås innebar att turneringen för VBK:s del tog slut efter tre matcher.
– Igår var man riktigt besviken och ledsen. Jag tycker vi var värda mer och det var väldigt frustrerande att sitta på läktaren och se VSK och SAIK spela oavgjort. Men idag när jag har hunnit funderat lite känner jag att vi ska vara nöjda med det vi gjorde.

Söndagen har Daniel istället ägnat åt att titta på Ryder Cup, och slutspelet i Svenska Cupen där han såg Västerås SK vinna semifinalen mot Villa och finalen mot Sandviken.
– Lite överraskande, men VSK brukar vara starka. De är starka när det blir många matcher på kort tid.

”Rullade ut VSK”
Andra halvlek mot just Västerås är annars Daniels bästa minne från turneringen.
– Då rullade vi ut VSK och de blev trötta. Vi hade alla spelare delaktiga i offensiven. Det är dit vi vill komma.
– Men överlag lämnade vi Lidköping med en positiv känsla. Vi åkte upp med målsättningen att få med något bra hem, något att utvärdera och bygga vidare på. Det tycker jag vi fick. Vi började lite trevande första halvleken mot VSK. Sedan spelade vi mer och mer som vi vill spela.

Matchen slutade med att Västerås gjorde 2-1 i matchens slutminut. I den därpå följande matchen hamnade VBK i underläge mot Sandviken, men lyckades kvittera två gånger om.
– Riktigt starkt. Vi visste att vi skulle få försvara oss mycket mot Sandviken och i första halvlek tryckte de ner oss och vi blev lite tröttkörda. Men så fick vi in ett mål i andra, vilket gav oss energi och sedan tycker jag vi är det bättre laget.

Johanssons straff innebar 4-4 mot Sandviken. Och i den tredje matchen mot Bollnäs kom så turneringens första och enda seger.
– Det är den matchen där vi klarade att vara bra hela matchen. Vi satte fart på bollen. Då blir vi jobbiga att möta, eftersom vi har många spelare med bra fart framåt. Då skapar vi mycket.

Tre straffmål för Danne
Precis som VBK stod Daniel Johansson för en stark insats i turneringen. I Vetlanda-Posten sade tränare Patrik Johansson att ”Danne” var en av turneringens bästa spelare. Han svarade för 4 mål, varav ett av målen mot Bollnäs torde tillhöra turneringens vackraste.

– Jag är väl nöjd, det är lite som lagets insats. I några matcher tog det lite tid att komma in i det. Men jag är nöjd med helheten.

För första gången i A-lagssammanhang fick Daniel förtroendet att skjuta straffar. Ett förtroende han förvaltade på bästa sätt, med tre mål på tre försök (en straff i straffläggningen mot Sandviken).
– Det är kul att slå straffar. Jag har fått träna länge, för det har alltid varit de som stått före i kön. Men nu var det min tur. Det är lärorikt. Det blir en viss press när alla tittar på en. Så det var skönt att sätta tre.

Jobbar vidare med defensiven
En helg där VBK fick flera positiva besked. Men det finns naturligtvis saker att förbättra fortfarande. Daniel Johansson väljer att lyfta fram defensiven.
– Vi gör det bra i helgen, men man är aldrig helt nöjd med defensiven. Man tappar positioner eller blir stillastående ibland. Det finns alltid saker att förbättra där, men vi jobbar på det.

Nu väntar knappa två veckors träning innan det är dags för World Cup, där VBK ställs mot ryska storlaget Neftyannik, Hammarby samt Eeut Peuhkuri och Emil Fedorovs tidigare klubb Veiterä.

– Det kommer väl bli lite lugnare träning nu i början av veckan, och vi ska snacka och utvärdera helgen. Men vi känner oss riktigt sugna på World Cup. Det ska bli kul att möta Neftyannik, och vi ska verkligen försöka ta oss vidare från gruppen där upp, avslutar Daniel Johansson.