Philip Lennartsson

Inför premiären – Broberg borta

Det är Broberg borta. Det är premiär. Philip Lennartsson är laddad.
– Det är nu det börjar på riktigt. Det är Elitserien man haft i tankarna sedan försäsongen drog igång, säger VBK:s assisterande lagkapten.

En försäsong är avklarad. Philip Lennartsson beskriver den som förväntad, med en hög högstanivå och en del sämre insatser som den mot Motala. Framför allt är han nöjd med att laget snabbt funnit varandra på och utanför isen.
– Vi har kommit ihop snabbt, som grupp och som lag. Det har varit skönt att se att vi har en hög högstanivå. Vi har kanske saknat lite stabilitet, men vi har inte satt det kravet på oss att vara stabila redan utan vi har jobbat harmoniskt och åt rätt håll hela försäsongen.

Tillsammans med Viktor Törner är Lennartsson lagets mest rutinerade spelare, med över 250 A-lagsmatcher. Det är också Törner och Lennartsson som är lagets kaptener under säsongen, vilket innebär en delvis ny roll för Philip.
– För det första känner jag mig bättre i kroppen än jag gjort på många år, då blir det lättare att dela med sig av energi till gruppen. Sedan har det blivit naturligt att ta lite mer plats, att försöka hjälpa nyförvärven och de unga spelarna som kommer upp. Det är utvecklande både för Törner och mig.

Viktor Törner och Philip Lennartsson utgör stommen i den backlinje som är intakt sedan förra året och Lennartsson tror det kan vara viktigt att få kontinuitet.
– Såhär i efterhand ser man att vi har bytt mycket i backlinje mellan säsongerna. Nu har vi samma målvakt, samma libero, samma halvor som förra säsongen. Det ger oss möjlighet att utveckla våra roller, att lära känna varandra bättre. Försvarsspel handlar mycket om trygghet, vilket vi får mer av när vi kan spela tillsammans över tid.

I premiären väntar resa till Söderhamn och match mot Broberg. Ett Broberg som VBK mött i två premiären under 10-talet, och som man besegrade med 3-1 på bortaplan förra säsongen.
– Vi mötte Broberg hemma i premiären första året i Sapa (Hydro) Arena. Därifrån har jag fina minnen. Förra året tog vi en riktig krigarseger upp i Söderhamn, där vi hade mycket hörnor och utvisningar mot oss men lyckades vinna med 3-1. Det är sköna bilder att ha med sig.
– Broberg är ett av lagen vi inte mött på försäsongen, så det är lite ovisst att möta dem. Jag tycker de påminner lite om oss. De är att skridskostarkt lag som är bra på att kontra.

Se matchen på Bandyplay

Fem senaste VBK