Coronauppdatering med Mattias Rehnholm

VBK:s A-lag har i nuläget åtta spelare som testat positivt för Covid-19. Samtliga spelare har förhållandevis lätta symptom. Gemensamma verksamheten fortsatt pausad. Mattias Rehnholm hoppas att laget kan återuppta träning på måndag

Det har nu gått några dagar sedan spelare i VBK:s A-lag insjuknade i Covid-19. I nuläget är läget som följer: 8 spelare har efter provtagning bekräftats ha Covid-19. En spelare har haft lätta symptom men fått negativt svar på Covid-test. Ytterligare en spelare har lätta symptom och väntar på provsvar.

Vi kollade med Mattias Rehnholm om det senaste kring lagets hälsoläge och hur laget hanterar den minst sagt speciella inledningen på säsongen.

Hur mår de sjuka spelarna?
Det är ingen som varit riktigt dålig, utan det har varit influensasymptom med feber och huvudvärk. Några har tappat smak och lukt. Sakta men säkert börjar de piggna till, även om det går lite upp och ner för en del. Men de flesta börjar känna att det vänt.

Vad fick du för tankar när spelarna börja sjukna in, och provsvaren kom?
Det första jag började fundera över var hur vi kunde få in smittan. Hade vi gjort några misstag? Jag har varit i kontakt med två personer från smittskyddet i Jönköping och de tycker att vi har skött oss hela vägen. Vi har varit väldigt noggranna ända sedan vi drog igång i våras. Men på något sätt har det kommit in. I de kontakter vi haft med smittskyddsenheten tycker de också att vi har skött oss kring hur vi agerat nu när smittan ändå kom in.

Hur har veckan sett ut – hur har de friska spelarna tränat?
Vi stängde omklädningsrummet och har inte setts överhuvudtaget. Vi har inte kört någon isträning, inte ens individuellt. Istället har vi använt oss av den träningsapp som vi använde under försäsongen, med innehåll anpassat efter situation. Med hjälp av den har spelarna tränat hemma.

Det som skulle varit premiärmatchen mot Västerås skjuts fram – tankar kring det?
Jag ringde och pratade med Västerås tränare Michael Carlsson direkt när vi fick första fallet bekräftat. Då sa jag att vi helst ville spela. Men sedan kom fler fall och då blev det omöjligt.

Hur går tankarna inför nästa vecka och matchen mot Edsbyn?
Vår förhoppning är att kunna träna på måndag och då kunna förbereda oss för match nästa fredag. Men om det går, det får vi se. Det kommer väl visa sig de närmsta dagarna.

Hur stör det uppladdningen att ha spelare sjuka och inte kunna träna i det här skedet av säsongen?
Det är klart att det är långt ifrån optimala uppladdningen inför en seriestart. Så länge vi klarar oss ifrån att någon blir allvarligt sjuk så känns det ändå OK. Det gäller att vara ödmjuk inför att många blir väldigt sjuka av den här sjukdomen. Vi har hittills klarat oss ifrån allvarlig sjukdom och vi är tacksamma för det.

Nu har även fler lag drabbats, och bland annat har Tellus fått flytta fram sin match mot Bollnäs. Vad går du in med för känslor i säsongen?
Det speglar hur hela säsongen har varit, ända sedan i våras egentligen. Man får gå in i allt med öppet sinne. Det kan bli att matcher flyttas väldigt tätt inpå matchstart. Just nu kan vi bara ta det dag för dag och förbereda oss för att förhoppningsvis kunna spela mot Edsbyn nästa vecka.

Daniel Engström Stenson
daniel.engstrom-stenson@vetlandabk.se