David Borvall byter från målvakt till utespelare

Vetlanda Bandyklubb kan i dag meddela en förändring i spelartruppen då det är klart att målvakten David Borvall sadlar om till utespelare.

David Borvall har spelat i Vetlanda Bandyklubb sedan 2017 när han kom från Vänersborg och har under dessa säsonger visat sig som en av Elitseriens bästa målvakter och varit en trygghet längst bak i planen för VBK. Hela tiden har dock önskan om att istället satsa på en karriär som utespelare funnits och inför nästa säsong är det klart att Borvall sadlar om till en ny position.
– Jag har haft med det som en del av mitt kontrakt att jag ska ha den möjligheten ända sedan jag kom till VBK och nu känner jag att det är dags att förverkliga detta för att ge utespelandet en ärlig chans innan karriären är över, säger David Borvall.

Tanken är att David Borvall tar den vakanta platsen som halvback i VBK:s trupp där VBK ännu inte har ersatt Tobias Nyberg som lämnar klubben. Sedan kvartsfinalen mot Edsbyn tog slut har Borvall tränat hårt för att hitta rätt i sin nya position och vet vad han kommer kunna bidra med.
– Jag har slagit många lyror på träningarna genom åren och tycker att det är där jag har mina styrkor, samtidigt som jag är minst lika bra som några av min lagkamrater på skridskorna. Med Joakim Andersson tillbaka i laget är jag säker på att jag kommer kunna bidra med många assist till honom, säger Borvall.

För VBK är det givetvis en förlust att bli av med sin förstamålvakt men ser positivt på förändringen.
– Det är klart att vi tappar en bra målvakt, men vi vinner samtidigt en bra utespelare och det är en smidig och enkel lösning för oss i dessa oroliga tider som både vi och alla andra klubbar går i genom. Vi har många spelare som kan spela på olika positioner i laget och David är en av dem och vi vill inte stå i vägen för spelarnas önskemål. Vi ser väldigt mycket fram emot att se vad David kan göra på sin nya position, säger Andreas Söderman, presstalesperson i VBK.

Borvall kommer att precis som när han var målvakt spela i nummer 15 i VBK nästa säsong.

Vi hoppas inte ni blev allt för lurade av detta då det endast var ett aprilskämt, David Borvall kommer givetvis fortsätta som målvakt i VBK. Se ett meddelande från David på Facebook här!

Andreas Söderman
andreas.soderman@vetlandabk.se