Joakim Andersson

Joakim Andersson avstängd fyra matcher

VBK:s skyttekung Joakim Andersson har blivit avstängd ytterligare tre matcher för det röda kortet han ådrog sig mot Broberg/Söderhamn, vilket totalt gör att han är avstängd fyra matcher.

Det var i andra halvlek mot Broberg den 19 januari som Joakim Andersson fick rött kort, efter en situation där han slagit motståndaren Jonas Nygren i huvudet. Det röda kortet gav automatiskt en match avstängning men disciplinnämnden har beslutat sig för att stänga av Joakim ytterligare tre matcher. Det innebär att han missar avslutningen på Elitserien och är tillbaka först till första kvartsfinalen 16 februari.

VBK:s tränare Patrik Johansson är missnöjd med domen.
– Vi tycker i laget att det är en hård dom, vi står en meter ifrån eftersom det händer precis framför avbytarbänken och vi har inte samma uppfattning som domaren och disciplinnämnden. Det är inte Jocke som skapar situationen utan det börjar med att han får en smäll. Jag förstår inte domen men förstår att det kan se värre ut på tv än hur vi upplevde det när det hände i matchen, säger ”Putte”.

VBK kommer att överklaga domen men oavsett vad det leder till lägger laget nu händelsen bakom sig.
– Vi och Jocke blir hårt straffade och det kan få påverkan på utgången av serien med tanke på vilka lag vi möter. Men jag lägger det bakom mig och vi spelare och ledare fokuserar nu på Vänersborg i första matchen efter uppehållet.