Joakim Andersson

Jocke gillar det tajta spelschemat

Förlängning i söndags, ny match ikväll. Tiden för återhämtning är knapp men Joakim ”Jocke” Andersson gillar det tajta spelschemat.
Jag tycker det finns en charm i det och det är lika för alla.

Jocke var i högsta grad inblandad i den imponerande segern i söndags. Två mål i första halvlek och det var också Jocke som sköt hörnan i förlängningen som Johan Löfstedt till slut fick i mål.

Det var en väldigt viktig seger och en lättnad efteråt. Det var skönt att matchen äntligen tog slut, säger Jocke när vi ringer upp på måndagskvällen.

Att fysiskt orka blir en viktig faktor när kvartsfinalserien avgörs med matcher varannan dag.

Det är helt klart så. Visst kan vi spela tre matcher på en vecka även under serien men inte varannan dag på det här sättet.

Under förlängningen i söndags verkade det vara VBK som hade mest kraft i benen.

Ja, jag tycker att det kändes så. Vi hade mer boll både i slutet på matchen och i förlängningen och det var vi som drev spelet.

Flera av spelarna i den svenska VM-truppen har haft det tufft att hitta tillbaka till formen. Jocke missade matcherna efter VM på grund av avstängning vilket kanske inte enbart var en nackdel sett i backspegeln.

Jag behövde inte stressa med någonting. Jag tog det helt lugnt i 3-4 dagar. Sedan började jag successivt träna igång. Så sett var det lite positivt.

Heta känslor

Kvartsfinalserien har hittills varit het både på och utanför plan. Igår kom beskedet att Christoffer Fagerström stängs av minst en match och Philip Lennartsson straff bestämdes till tre matcher.

Ute på planen har det inte varit något speciellt egentligen. Det blir lite fajter men det är så det ska var. Sedan kan jag tycka att det blivit lite för mycket tjafs och strunt i media men det är bara att släppa och försöka bjuda på en bra match istället, säger Joakim Andersson.

Finns det något ni kan göra bättre på tisdag jämfört med matchen i söndags?

Egentligen inte. Vi trycker på vissa delar som vi snackat om tidigare. Det är viktigt att vi kan att ha ganska mycket boll och ett tryck när vi har det. Det gjorde vi bra i söndags så det är bara att fortsätta med det.

Klockan 12 på tisdagen sätter sig VBK i bussen upp mot Stockholm och Zinkensdamm. Matchen börjar klockan 19.

Riktigt go känsla

Kristian Lönner