Sänkte Sverige – nu vill Fedorov bli vinnare under finska veckan

I helgen satte Emil Fedorov avgörande 3-2 mot Sverige i Borgå. När VBK går in i ”finska veckan” spelar Fedorov gärna huvudrollen igen.

Finland har något stort på gång. Två rakar segrar mot Sverige har det blivit och under landslagsturneringen i Finland den gångna helgen blev det även seger mot Ryssland efter straffar (3-3 efter full tid).

– Vi har spelat ganska länge med samma spelare så vi känner varandra bra. Sedan fungerar vår defensiv jättebra. Där har vi hittat någonting, säger Emil Fedorov.

I matchen mot Sverige i den gamla hemstaden Borgå, med många bekanta på läktarna, tog han på sig rollen som matchvinnare genom att göra 3-2.

– Det var en kontring där vi bröt på egen planhalva och jag fick bollen. När jag skulle passa studsade bollen upp, då försökte jag vända hem men det fanns ingen att passa och då vände jag framåt igen och då blev svenska försvaret lurade och det var helt öppet, berättar Emil Fedorov.

Så det var egentligen din tveksamhet som öppnade upp hela det svenska försvaret?

– Ja, man ska väl inte säga det egentligen men så var det. Jag är ärlig, säger Emil och skrattar.

VBK:s offensiv allt vassare

Sex mål och tre assist har det blivit så här långt från 23-åringens klubba i VBK:s dress den här säsongen. Emil Fedorov gör ingen hemlighet av att han hade önskat göra fler.

– Men jag tittar bara framåt. Det är många matcher kvar att spela.

Samtidigt tar Fedorov ett defensivt ansvar som få andra forwards är i närheten av. En medveten strategi.

– Gör jag inte mål vill jag bidra med någonting annat, och hoppas att min energi sprider sig till lagkompisarna. Ibland kanske jag överjobbar men det är sådan jag är.

Och Emil också en roll i att VBK:s offensiva spel blivit bättre under säsongen. De senaste åtta matcherna har VBK gjort 36 mål (10 poäng) jämfört 23 på de åtta första matcherna (8 poäng).

– Vi har hittat ett spel som funkar offensivt. Samtidigt har vi varit vassa och satt våra lägen. Vi sprider också målskyttet på många spelare vilket är bra.

VBK marknadsför veckans matcher mot Vänersborg och Bollnäs som ”finska veckan” och vad skulle väl passa bättre än en finsk matchvinnare på onsdag kväll.

Se matchen på Bandyplay

82 46 8 27 345-295

Bäste målskytt
VBK: Axel Ekholm 14