Välkommen tillbaka, Daniel Johansson!

Efter fem säsonger och ett SM-guld i Västerås SK återvänder Daniel Johansson till VBK. ”Jag har alltid känt att jag vill spela i VBK igen” säger Daniel om återkomsten.

Efter Johan Löfstedt och Viktor Lindahl presenterar VBK idag nästa nyförvärv – även han med moderklubb Vetlanda Bandyklubb. Daniel Johansson är tillbaka efter fem säsonger i Västerås SK.
– Jag har alltid känt att jag vill spela i VBK igen. Så först och främst är jag glad att VBK hörde av sig och ville att jag skulle hem. Det var första pusselbiten. Sedan är det en kittlande tanke med ett bra VBK och en satsning som hela föreningen står bakom. Det passar också bra för mig civilt, där vi ska ha barn i sommar och starta ett familjeliv i Vetlanda, säger Daniel Johansson.

2019 lämnade Daniel moderklubben VBK och gick till Västerås SK. Debuten i VBK skedde redan 2012 och det hann bli 192 matcher och 90 mål under den första sejouren. Under tiden i Västerås har Daniel spelat SM-final vid två tillfällen och höjdpunkten är givetvis SM-guldet som bärgades 2023 mot Villa Lidköping. Säsongen som gick blev det 42 mål på 34 matcher i VSK och förlust i SM-finalen mot Villa.

Nu är det dags att flytta hem igen, både till Vetlanda ihop med familjen och till VBK för att återigen spela bandy med Hydro Arena som hemmaplan. Det nya kontraktet gäller för två säsonger.
– Jag vet hur tufft det har varit att möta VBK. De tuffa kvartsfinalerna förra säsongen väckte en nyfikenhet från min sida, för då märkte man att VBK är riktigt bra. Det ska bli kul att bidra till att fortsätta på den linjen. Sedan är det tufft att komma till Hydro Arena för man märker att det finns ett hemmastöd där, som motståndare känner man att man har alla emot sig. Det ska bli oerhört skönt att ha det stödet med sig, säger Daniel.

VBK:s tränare Sergei In-Fa-Lin har haft Daniel både i A-lag, juniorlag och på gymnasiet och känner givetvis det senaste nyförvärvet mycket väl.
– Det är väldigt roligt att en framgångsrik spelare med VBK i sitt DNA återvänder hem. Med Daniel får vi målgaranti och tyngd i vårt spel, säger Sigge om att ha Daniel tillbaka i VBK.

För VBK är Daniel Johanssons återkomst givetvis mycket efterlängtad och ligger även den i linje med att bygga ett slagkraftigt lag bestående av spelare fostrade i Vetlanda.
–  Vi är väldigt glada över att även Daniel väljer att vända hem till Vetlanda för att förstärka vårt lag och förening. I Daniel får vi en mycket professionell och ledande spelare som kommer ge oss ytterligare en dimension i anfallsspelet med sitt skytte och sin kraftfulla spelstil. Under tiden i VSK har han skaffat sig erfarenhet från att spela de största matcherna vilket vi också ser fram emot att han ska bidra med i VBK, säger sportgruppens Andreas Söderman.

Lyssna på podden Hela Kullen där Daniel Johansson i en längre intervju bland annat berättar om  varför han en gång lämnade Vetlanda, om utvecklingen i Västerås, om hur tufft det varit att komma till Hydro Arena som motståndare och hur skönt det ska bli att ha publikstödet med sig.

Välkommen hem, Danne!

Stötta VBK:s lagbygge inför nästa säsong genom att bli medlem i 1992-klubben. Läs mer och bli medlem här!

Vetlanda Bandyklubb
info@vetlandabk.se