VBK drar igång säsongen i Örebro

VBK börjar sitt matchspel på lördag klockan 14:00 i Behrn Arena. Motståndare är Örebro SK.

Efter att ha tränat på stor is Hydro en dryg vecka, och varit på rink någon vecka innan dess, är det äntligen dags för VBK att spela match. En första träningsmatch blir mot Örebro. ÖSK trillade förra säsongen ur i Elitserien men spelade två jämna matcher mot VBK. I Örebro kunde VBK vända ett 1-4-underläge till seger 5-4. I Vetlanda var det Örebro som vände underläge och vann med 5-4.

Efter nedflyttningen har några spelare lämnat, exempelvis försvararna Simon Hagström och Theo Lewerin, mittfältaren Emil Juhlén samt anfallaren Tomas Knutson. Men man har också förstärkt med spelare som var viktiga när ÖSK tog sig upp till Elitserien, som halven Axel Adeheimer och anfallaren Nico Nevalainen. Ett rimligt antagande är att Örebro kommer tillhöra toppen av allsvenskan.

Men det är som bekant första matchen för säsongen för VBK, så även för ÖSK. Så vad det blir för match är svårt att sia om. VBK har delvis nya tränare, fyra nya utespelare och en ny målvakt. Och när vi ringer upp Kent Edlund inför matchen är det tydligt att det är just en första match, tidigt på säsongen.

Vad har ni tränat på under de första veckorna på is?
– Det handlar om att komma igång. Spelarna ska lära känna ytorna. Vi har åkt mycket skridskor och slagit många passningar.

Vad hoppas du få se på lördag?
– Framför allt ska det bli roligt att komma igång. Nu har vi tränat barmark, vi har spelat fotboll mot varandra, vi har spelat på rink mot varandra. Nu får vi åka iväg, komma ihop som grupp, ta på oss likadana tröjor och spela mot ett annat lag med andra tröjor. Vi ska starta igång helt enkelt.

Kommer publiken redan nu kunna se skillnader jämfört med förra säsongen?
– Vi har en ny målvakt, fyra nya utespelare. Då måste vi ta hänsyn till. Vi är fortfarande tidigt på säsongen, men tanken är såklart att ta det bästa från förra säsongen och lägga på något på det. Vi måste jobba hårt för att komma ihop. Det är 1,5 månader till seriestart.

Är alla spelare tillgängliga på lördag?
– Emil Nordström är inte tillgänglig, han är fortfarande i en rehabfas. Sedan tror jag att de flesta kan vara med.

Olle Berglund och Axel Ekholm var med på landslagsläger i förra veckan – har det märkts på dem?
– För dem är det jätteroligt att de fick vara med. De fick möjligheten att spela och träna med andra toppspelare. De har kommit tillbaka med mycket energi. Det är kul för dem, men även kul för VBK.

Daniel Engström Stenson
daniel.engstrom-stenson@vetlandabk.se