VBK utan chans mot Villa Lidköping

Serieledarna blev för svåra. VBK förlorade med 3-8 i en match som avgjordes redan i den första halvleken.

Med tre spelare på skadelistan kunde VBK aldrig hota Villa Lidköping som vann enkelt med 8-3.

VBK fick ställa upp utan tre givna startspelare. Förutom långtidsskadade Viktor Törner saknades också Axel Ekholm och Niklas Gälman. Samtidigt svarade Villa med motsatt besked. Johan Esplund, som på måndagskvällen uteslöt match på grund av ond höft, fanns med på banan.

För VBK innebar skadorna att Albin Rehnholm fick börja från start precis som Emil Fedorov som tog plats på det offensiva mittfältet.

Innan matchen blåstes igång hölls en tyst minut för idrottsprofilen Kenth Sundberg som gick bort i förra veckan.

Mardrömsstart på matchen

VBK fick sedan en mardrömsstart på matchen. Redan i den femte minuten gjorde Tim Persson 1-0 till Villa och bara tre minuter senare kunde David Karlsson slå in en retur. 0-3 kom på Villas tredje hörna. Hemmalaget fick inte till sitt spel och Villas mål kändes, åtminstone med VBK-ögon, alldeles för enkla.

Spelet jämnade ut sig efter en time out och på VBK:s första hörna lyckades Philip Lennartsson fösa in en reducering. Även på lagets andra hörna blev det livsfarligt. De gulsvarta försökte både tre och fyra gånger men hade ribba och Villa-spelare emot sig. I stället kunde Villa strax därefter göra 1-4 och då kändes matchen avgjord.

Första halvleks finaste sekvens, sett med VBK-ögon, bjöds ändå publiken på lite senare när David Borvall först räddade Joakim Anderssons friläge och i anfallet efter kunde VBK göra 2-4. Eetu Peuhkuri sköt från distans och Adam Rudell drog in returen. Innan pausvisslan ljöd hann David Karlsson göra 2-5 på straff.

Avslagen andra halvlek

Andra halvlek blev aldrig spännande. VBK saknade denna kväll precisionen framåt och bakåt såg det inte lika tryggt och stabilt ut som det gjort den senaste tiden.

Matchen slutade 3-8. David Karlsson blev tremålsskytt för Villa. Joakim Andersson fick i den 77:e minuten till slut göra mål på sina gamla lagkamrater medan Johan Löfstedt lämnade isen utan mål eller assist.

För VBK gäller det att snabbt skaka av sig förlusten. Ny match på fredag mot IFK Motala. Då hoppas vi att alla 1467 som såg matchen mot Villa kommer tillbaka till Hydro Arena.

Bilden är från förra säsongen och tagen av Moa Jonsson.

Vetlanda BK – Villa Lidköping 3-8 (2-5)
Målskyttar VBK: Philip Lennartsson, Adam Rudell, Philip Lindqvist.
Villa Lidköping: David Karlsson 3, Tim Persson, Martin Johansson, Joel Broberg, Joakim Andersson, Martin Andreasson.
Utvisningar: VBK 2×10 Villa Lidköping 2×10
Hörnor: 6-11