VBK vann dramatisk premiär

VBK tog två poäng efter stor dramatik när de besegrade Tellus med 6-5.

Puh. Det var efter stor dramatik VBK kunde bärga säsongens två första poäng. Filip Bringe gjorde 6-5 med minuten kvar.

VBK för kvällen skrudat i vitt inledde matchen mot Tellus starkt med stort bollinnehav och så har vi ju Joakim Andersson som alltid är ett hot i djupled. Den här gången fick han bollen av Axel Ekholm och fri med målvakten gör Andersson sällan misstag. 1-0 till VBK.

VBK var det bättre laget i första halvlek med stort bollinnehav. Möjligen kunde man önska sig några fler klara målchanser. Men på en av de som skapades – efter ett fint anfall som drevs upp av Eetu Peuhkuri – kunde Emil Fedorov peta in Joakim Anderssons framspelning. Det innebar 2-1 för dessförinnan hade Tellus gjort mål på frislag genom Tobias Björklund.

Känslan var att VBK var det bättre laget. Men i andra halvlek inledde Tellus med större bollinnehav och gjorde 2-2. Inte orättvist då och lite oväntat var det kanske när Joakim Andersson från långt håll sköt och bollen gick i mål till 3-2.
Därpå följde en längre period med någon form av ställningskrig. Christian Boman tvingades till två fina räddningar.

Sedan fick VBK en vänsterhörna och på den slog Filip Bringe upp bollen i nättaket och 4-2 till VBK. När samme Bringe från straffpunkten gjorde 5-2 kändes matchen avgjord. Men så. Filip Lydén lyckades vandra först längs långsidan, sedan längs kortsidan och så småningom sätta bollen i nättaket från nära håll. Nerver. Tellus lyfter in bollar i VBK:s straffområde. Kalabalik uppstår. Markus Wikman får tag i bollen och gör 4-5. Kalabaliken fortsätter. Bollar studsar runt i VBK:s straffområde. Ett skott skjuts. På ett benskydd studsar bollen i mål. 5-5.

Men då återstod ändå en och en halv minut. Ett lyft når Eetu Peuhkuri men Korhonen i målet räddar, han skickar dessutom ut sin landsman Peuhkuri i skyddsnätet. Pontus Blomberg skjuter ett slagskott som styrs till hörna. På denna hörna smyger Filip Bringe upp på långt bak i straffområdet och sätter ännu ett skott i nättaket.
6-5 till VBK.

Två poäng. Jubel med Kullen Fans. Gott så.

Tellus – Vetlanda BK 5-6 (1-2)
Målskyttar VBK: Filip Bringe 3, Joakim Andersson 2, Emil Fedorov
Tellus: Markus Wikman 2, Tobias Björklund, Filip Lydén, Fredrik Larsson