50 år sen AIK var i stan – då tog VBK viktig seger

Endast en gång tidigare har VBK mött AIK på hemmais. Den 16 februari 1969 vann VBK över AIK på landbandybanan – en match av allra största betydelse.

För de allra flesta VBK-supportrar är AIK Bandy en ny bekantskap. Men den som följt gulsvart under riktigt många år kanske ändå minns senast lagen möttes i Vetlanda, den 16 februari 1969.

VBK spelade denna säsong i division 2 efter att man misslyckats med att hänga kvar i allsvenskan 1967/68. Seriespelet vann VBK i överlägsen stil, man tappade bara tre poäng, men det krävdes kvalspel för att nå högsta serien. Och det var där VBK stötte på AIK som också kämpade för en plats i allsvenskan.

AIK:s lagledare sade inför matchen att laget skulle spela med hård forechecking och en aggressiv 4-2-4-uppställning. Men det var VBK:s tränare Owe Svensson som vann den taktiska matchen. Det gulsvarta försvaret med lagkapten Hans Öhling och Mats Ekvall (i dag materialförvaltare i VBK) samt målvakten Jim Åstrand som sista utpost var omutliga och höll nollan hela matchen. Framåt behövde Bengt Sonnerby bara två minuter för att sätta ledningsmålet 1-0. Sonnerby blev den stora matchhjälten med sina tre mål. Johnny Petersson satte det fjärde målet. VBK vann med 4-0 inför 839 åskådare i 10-gradig kyla.

VBK förlorade visserligen den följande bortamatchen mot IFK Kungälv men seger hemma mot Finspång med 6-1 räckte för avancemang till allsvenskan, vilket var fjärde gången som laget lyckade nå högsta serien. AIK blev nollade i tabellen.

Matchen 1969 är faktiskt den enda tävlingsmatchen lagen emellan innan årets säsong. Letar vi riktigt noga i historien hittar vi även en träningsmatch 1960 inför VBK:s första säsong i allsvenskan, en match som faktiskt även den slutade 4-0 till VBK. När lagen möttes i den tredje omgången i årets elitserie vann VBK med 3-2 på bortaplan.

Vill du läsa mer om VBK:s historia? Köp då den nyutkomna jubileumsboken Gulsvarta Hjärtan!

VBK:s laguppställning mot AIK 1969:

Målvakt: Jim Åstrand (mv)

Försvaret: Jan ”Bananen” Karlsson, Hans Öhling, Kurt Peterson, Mats Ekvall, Kenneth Adolfsson

Mittfält/anfall: Bengt Sonnerby, Håkan Johansson, Johnny Petersson, Tyrone Svensson, Sune Karlsson.

Avbytare: Lasse ”Jack” Jacobsson och Sören Bergdalen (reservmålvakt).

Kristian Lönner
k_lonner@yahoo.se