Inför Motala

VBK åker till Motala för viktig match i den jämna Elitserien.

När elva omgångar är spelade skiljer bara ett mål mellan Vetlanda BK och IFK Motala. Båda lagen har spelat in 12 poäng, men Motalas 32-27 ger dem femteplatsen framför VBK:s 44-40 i målskillnad.

VBK putsade tills in målskillnad i lördags då man gjorde 12-2 mot Frillesås i jubileumsmatchen. VBK hade dessutom nio olika målskyttar och tre av målen tillkom efter hörna, vilket var välkommet efter en lång tid utan hörnmål. Förhoppningsvis kan VBK följa upp med flera hörnmål mot Motala.

Motala är nämligen ett lag som är svårt att besegra, och som är svårt att göra mål på. Faktum är att VBK är ett av endast tre lag som lyckats besegra östgötarna under säsongen (de övriga två är Vänersborg och Edsbyn). På hemmaplan är det bara Edsbyn som har lyckats åka hem med två poäng. Under säsongen har Motala inte heller släppt in fler än fyra mål vid något tillfälle. Vid fem tillfällen har man bara släppt in två mål eller färre.

I den ovanligt jämna Elitserien – som snart kommit halvvägs – är varje poäng viktig. För närvarande skiljer bara fyra poäng mellan fjärdeplatsens Bollnäs på 13 poäng och tolfteplatsens AIK som har 9 poäng.

Senast VBK mötte Motala var det precis så jämnt som många matcher varit i årets elitserie. Efter en mållös första halvlek tog Motala ledningen två gånger om i andra halvlek, innan Niklas Gälman kvitterade och Emil Fedorov i matchens slutminut petade in 3-2. Emil Fedorov var dessutom viktig när VBK för närapå exakt ett år sedan vann på det som en gång hette isstadion men som i år heter K-Bygg Arena med 4-2. Då svarade Fedorov för två av VBK:s fyra mål.

Matchen spelas igång klockan 19:00 och är VBK:s nästa sista match innan ett två veckor långt juluppehåll väntar. Sista matchen innan uppehållet spelas på fredag, mot Hammarby på Zinkensdamm.

Se matchen på Bandyplay

Tabellen