J20 och P16 fortsatt obesegrade

Vetlandas lag i Juniorelitserien vann dubbla matcher i helgen, P16-laget vann borta mot Villa och fler landslagsuppdrag väntar.

J20 spelade två bortamatcher, igår mot Edsbyn och idag mot Sandviken. Mot Edsbyn låg de under med 3-1 innan de gjorde sex raka mål, ett par hemmamål precis innan slutet gav segersiffrorna 7-5 till Vetlanda. Målskyttar var Pontus Nordström, Isac Karlsson, Emil Nordström och Alfons Degerstedt.

Mot Sandviken tog man tag i matchen direkt och ledde med 2-0 efter dryga tio minuter, sedan utökade man successivt och vann till slut med 9-2. Isac Karlsson stod för inte mindre än fem av målen, övriga målskyttar var Emil Nordström 2, August Klang och Alfons Degerstedt. Vi noterar att åtta av nio mål gjordes av spelare födda 2002 och alltså har tre år kvar i Juniorelitserien. Vetlanda leder serien efter åtta raka segrar och mot toppkonkurrenterna Nässjö, Sandviken och Villa har man målskillnaden 22-2, de två insläppta målen är hörnmål.

Härnäst väntar bortamatch mot Hammarby 22 December.

Vetlandas 16-årslag är även de obsegrade efter att vunnit dagens toppmöte borta mot Villa Lidköping. Efter 4-4 i paus så seglade Vetlanda iväg i andra halvlek, VBK vann till slut med 9-7 efter två sena hemmamål. Vetlandas mål gjordes av August Ljung 4, Vladimir In-fa-lin 2, Måns Racov 2 och Filip Johansson. Nästa match är borta mot Vänersborg/Blåsut 29 December.

Tidigare i veckan meddelade vi att fem Vetlanda-spelare tagits ut till P17-landslaget. Det handlar om Emil Nordström, Isac Karlsson, Olof Götselius, Linus Sandqvist och August Klang. Nu kan vi också meddela att VBK har fyra spelare i P15-landslaget som ska på läger i Västerås efter nyår. De uttagna spelarna är Olle Sandell, Vladimir In-fa-lin, August Ljung och Ludwig Westerling.

Vetlandas lag i Pojkelitserien var spellediga denna veckan, deras nästa match är även den borta mot Hammarby kommande lördag.

Dennis Josefsson
dennis.josefsson@vetlandabk.se