Tvåsiffrigt mot Rättvik

Vinst med 11-2 (5-2), siffror som faktiskt kunde varit större. Fyra mål av Rauan Issaliyev.

IFK Rättvik kom till spel med ett mycket ungt lag – Kevin Sterner, Christian Mickelsson och Rinat Shamsutov saknades även om det är fullt möjligt att Sam Börjes och inte Sterner hade stått i vilket fall som helst. Börjes stod dessutom för en alldeles strålande insats och höll nere siffrorna, inte minst i första halvlek.

Sam Börjes fick dessutom en knepig inledning när han redan i första minuten fick ett friläge mot sig, där hjälpte en försvarare till och orsakade straff. Men eftersom det där trollet fortfarande är med när VBK ska skjuta straff så slogs den i stolpen denna gången, men lyckligtvis var Emil Fedorov framme och kunde slå in returen.

Topi Peuhkuri i hemmamålet hade en minst lika knepig inledning, och då handlade det om att Rättvik två gånger om i femte minuten fick bollen till skänks av VBK-försvaret och båda gångerna gav det friläge till Jack Ternander som gjorde mål. Ställningen var alltså 1-2 redan när matchklockan stod på 4.56.

Om det var något problem med isen i den första halvleken ska jag låta vara osagt, men det var en hel del felskär och bollar som studsade oförklarligt, och i tionde minuten gav det också en bortahörna när bollen återigen tappades bort på egen planhalva. Som tur var blev den resultatlös.

Vetlanda hade det ganska så enkelt att komma upp mot Rättviks backlinje med fart och skapade en hel del målchanser. Men det var desto svårare att göra mål. Rauan Issaliyev stötte in kvitteringen på volley i 13e minuten, men mer signifikativt för första halvlek var att lagen – och främst VBK-  fortsatte att rada upp heta chanser som missades. Någon minut efter kvitteringen hade Jocke Carlström ett gyllene läge, och direkt efter det kom Rättvik fria med Topi som snyggt räddade.

Rauan Issaliyevs målskytte lossnade dock ordentligt. I 27e minuten tog han fart på mitten och dribblade sig snyggt igenom för ett ledningsmål, och bara två minuter senare höll han sig framme och slog in en retur fram till 4-2. När sedan Filip Bringe smällde in en hörna med 7 minuter kvar av halvleken så kunde man kanske misstänka att en tremålsledning i halvtid mot den avsågande jumbon skulle betyda att matchen var avgjord.

Men då ska man dra sig till minnes att Rättvik varit bra på att hålla sig kvar i matcherna, och kanske framför allt att förra gången Rättvik var på besök så hämtade de upp just ett tremålsunderläge innan Axel Ekholm tvingades avgöra i slutminuterna. Och i inledningen av andra halvlek fick de till ett par skottlägen inne i straffområdet som mycket väl kunde resulterat i mål. Istället var det VBK som hade marginalerna med sig, för redan i 48e minuten var det utökat till 6-2 och det var ett skott från Emil Fedorov som träffade en försvarare och där bollen sedan gick i en båge över Börjes i Rättviksmålet.

Rättviks tränare Joakim Björkman sade i intervjun på Sussies inför matchen att laget hade den goda egenskapen att de fortsatte trycka på i anfallen även om de kom efterkälken målmässigt, och på så vis aldrig gav upp. Det var något de visade även i andra halvlek mot Vetlanda och det saknades inte lägen till reducering, men Topi Peuhkuri (och Hampus Johansson när han kom med tio minuter kvar och gjorde elitseriedebut) tog de skott som Rättvik fick iväg.

Innan matchen fick vi också veta av Pontus Blombergs arbetskamrater på Uniflex att han lovat att göra mål. Och redan i första halvlek hade han ett läge fri med Börjes där bortamålvakten räddade. Målet kom istället i andra halvlek, halvvägs in skickade han iväg ett skott som skruvade in sig tätt intill bortre stolpen.

En som verkligen inte hade avsluten med sig idag var Joakim Carlström, därför blev det också matchens största måljubel när han till slut i 79e minuten fick göra ett. Och någonstans där var Rättvik definitivt ett slaget lag, för Vetlanda hade inga större problem med att gå iväg och passera tvåsiffrigt på bara några minuter. Där minns vi särskilt Albin Rehnholms 9-2 som kom på hörna, ett skott ingen målvakt i världen hade kunnat rädda.

August Ljung stod för 10-2, och Rauan Issaliyev fastställde slutresultatet 11-2 med sitt fjärde mål i matchen.

Fotograf: Tove Fjordstig.

Vetlanda BK – IFK Rättvik 11-2 (5-2)
Målskyttar VBK: Rauan Issaliyiev 4, Emil Fedorov 2, Filip Bringe, Pontus Blomberg, Joakim Carlström, Albin Rehnholm, August Ljung.
Rättvik: Jack Ternander 2.
Utvisningar: Rättvik 1×10
Hörnor: 14-10