Vetlanda-seger i Lilla Allsvenskan

Oavgjort mot Villa Lidköping i Juniorelitserien.

Vetlandas 14-årslag spelade i helgen Lilla Allsvenskan i Falun. Turneringen startades av Håkan Sundin i början av 90-talet och för första gången stod VBK som vinnare. Efter två vinster, mot Gustavsberg och Tillberga, och en förlust mot Edsbyn slutade man två i gruppspelet. I semifinalen ställdes Vetlanda mot norska Røa och med 3-3 efter full tid blev det straffavgörande där gulsvart var det starkaste laget.

I finalen stod GT76 för motståndet där det blev vinst med 5-3, inte minst tack vare Ludwig Westerling som stod för fyra mål. Ludwig blev också utsedd till turneringens bäste anfallare och fick ta emot pris tillsammans med Vetlandas Oscar Eknäs som blev utsedd till bästa försvarsspelare. Övriga spelare i laget var Gabriel Stålhammar, Zack Busch Scherling, Oliver Eriksson, Elias Nilsson, Alexander Sundberg, William Reuser, Eric Jältborn, Lukas Lagerqwist, Algot Lindell, Linus Össmar och Isac Khakpour. Ledare för laget är Erik Reuser, Henric Scherling, Peder Stålhammar och Magnus Sundberg. Stort grattis till er alla.

I Juniorelitserien spelade Vetlanda igår hemma mot favorittippade Villa Lidköping och lyckades efter en upphämtning på slutet få med sig en poäng. Med drygt tio minuter kvar ledde gesterna med 6-3 men Vetlanda kom alltså ikapp och matchen slutade 6-6. VBK:s målskyttar var Vladimir In-fa-lin 2, Isac Karlsson, Alfons Degerstedt, Adam Lisell och Joel Rydergren. Nästa match spelas mot IFK Motala 8 december.

I Ungdomsallsvenskan spelade Skirö/Vetlanda hemma mot Karlstad och bjöd på en ordentlig målfest. Laget vann med 17-2 där Adam Lisell stod för sex mål. Övriga målskyttar var Anton Edvinsson 4, Jakob Henrysson 3, Hugo Gustafsson, Joel Evertsson, Emil Lipic och Razmus Malmberg. Nästa match spelas på söndag, borta mot Surte.

I P16-serierna så var det bara det svarta laget i P16B som hade en match, den slutade 7-7 mot Jönköping efter en kvittering av VBK precis innan slutsignalen. Oscar Råsberg 3, Anton Gustafsson 2, Carl Cederlöf och Daniel Hörberg var Vetlandas målskyttar. Laget spelar sin nästa match 7 december på bortaplan mot Tranås, men redan på lördag spelar det gula laget borta mot Åby/Tjureda i samma serie. Vetlandas lag i P16A spelar sin nästa match mot Lidköpings AIK 8 december i Hydro Arena.

I P17-serien var Vetlanda spelledigt men åker kommande helg till Hälsingland för matcher mot Ljusdal och Edsbyn.

Dennis Josefsson
dennis.josefsson@vetlandabk.se