Viktor Törner Familjedagen 2017

Viktor Törner är vår kapten

Tränare Patrik Johansson har utsett Viktor Törner till lagkapten i Vetlanda BK.
– Ett ärofyllt uppdrag. Jag kan inte ändra mitt spel men ska kliva fram och försöka sprida ett lugn, säger liberon Viktor Törner som kommer att assisteras av Philip Lennartsson.

När Patrik Johansson skulle hitta en ny lagkapten föll det sig naturligt att välja paret Viktor Törner och Philip Lennartsson.
– Det var rätt naturligt när jag inventerade truppen. Vi ville ha en Vetlandakille och Törner har tagit stora kliv senaste åren både på isen och i omklädningsrummet.
– Som tränare vill man ha någon man känner förtroende för, som man kan bolla idéer med innan man presenterar dem för truppen och som känner av stämningen på isen och i omklädningsrummet och som vågar vara ärlig mot mig. Sedan vill jag ha någon som alltid ger allt. Viktor uppfyller alla de kraven så det känns kanon med honom som kapten.

Självklart att tacka ja
Viktor Törner är 29 år gammal och har sedan debuten 2007 gjort 255 matcher i den gulsvarta tröjan. Han berättar att han fick frågan av Patrik Johansson under en av de sista träningarna innan sommaren och att det inte var mycket att tveka på.
– Det var inget jag hade tänkt på men när Putte tog upp det var det jätteroligt och självklart att tacka ja. Det är en ära inte minst när man ser vilka spelare som tidigare varit kapten i klubben.
– Jag ska försöka sprida ett lugn bakifrån, och försöka styra laget. Det är vad jag kan bidra med på isen. Till skillnad från Johan Löfstedt kommer jag ju inte kunna kliva fram och bidra med avgörande assist eller mål, konstaterar Törner med leende och lyfter istället en annan aspekt av kaptenskapet:
– Jag vill vara någon som spelarna kan prata med om vadsomhelst, både sådant som inte funkar på isen och sådant utanför isen, så att jag kan vara en länk mellan spelare och tränare och övriga klubben.

Daniel Engström Stenson
daniel.engstrom-stenson@vetlandabk.se